יום ראשון, 24 במרץ 2013

מה ההבדל בין בקטריה לוירוס? ראיון עם ילדה שלומדת ביולוגיה בTED


לפני כחודש קיבלתי מייל מקוראת שאמרה שבתה החלה לעקוב אחרי המורה טיילר דה-וויט בהרצאותיו השונות בTED ו-YouTube (החלטנו יחד שעדיף להשאר בעילום שם). אחרי שצפיתי בהרצאה הזו הבנתי בדיוק למה. אז לפני הכל, צפו בהרצאה מעוררת ההשראה הזו.

כדי להבין את המניעים של נערה בת 14 לצפות בהרצאות חינוכיות העוסקות במפורש בנושאים לימודיים באתר כמו TED, ערכתי ראיון כתוב עם הנערה. להלן תשובותיה.

ש: ספרי בבקשה קצת עליך- מה את אוהבת לעשות בתור תחביב לעצמך, חוג אהוב, מה את הכי אוהבת ללמוד.
ת: אני תלמידת כיתה ח', מנגנת מגיל קטן ועוסקת בנגינה רוב הזמן. חוץ מזה אני פעילה בצופי-ים ורוקדת. בנוסף, בשנים האחרונות גיליתי שאני מאוד אוהבת כימיה וגם כל מיני תתי-תחומים אחרים במדעים. בבית אח שלי תמיד היה מרותק לפיזיקה, ואבא שלי, שמתמצא בנושא, היה מסביר לו שעות. בעיקרון גדלתי בסביבה יודעת מדעים. מגיל עשר בערך אנחנו מנויים, אחי ואני, למגזין "גלילאו צעיר", שלדעתי תומך בצורה נחמדה ומעשירה בסקרנות הילדים במדעים. אהבתי מאוד לקרוא אותם, אך חוץ מזה לא הייתי בשום סוג של חוג העשרה בנושא זה או אחר.

ש: איך מצאת את הסרטונים של המורה טיילר? האם דרך חיפוש ברשת על מדעים או דרך המלצה? מה היה הרושם הראשוני שלך מהצפייה?
תאמא שלי שלחה לי את סרטון הTED שלו, שעניין אותי וגרם לי לרצות לחפש מה טיילר עושה בנושא. התעניינתי בעיקר בגלל שסקרנה אותי העובדה שהוא אמר שהוא מסביר מדעים דרך סיפורים מהחיים. חשבתי שזה בטח אתגרי ומעניין. חיפשתי ביו-טיוב ודי בקלות מצאתי. בתקופה זאת הייתי בדיוק לפני מבחן במדעים בבית הספר, והסרטונים עזרו לי ממש להבין את החומר שנלמד בכיתה. בנוסף חברה שלי שפספסה שעורים רבים בשל היותה חולה, השלימה את כל החומר בעצמה ביחד עם הסרטונים, והיא אמרה שזה מדהים!

שמה אהבת בסיפור שהוא סיפר על הוירוסים? האם את עדיין זוכרת את שתי הצורות שבהן יכול וירוס להתפשט בגוף?
תאהבתי מאוד את הסיפור כי הוא היה כל כך פשוט להבנה! זה מדהים איך אפשר להעביר את אותם דברים בצורות שונות כל כך. אני בטוחה שגם המורים נהנים יותר ללמד ככה.

שהאם צחקת או בכית או התרגשת במהלך ההרצאה? מה את חושבת על המסר שהוא מנסה להעביר למורים?
תידעתי שהוא צודק. כל מה שהוא אמר כל כך נכון. כל הדברים שהוא ציין הם המגרעות בדרך שמלמדים אותנו בבתי-הספר ואני בטוחה שמה שהוא אמר באמת יחולל שינויי.

ש: ספרי קצת על מהלך שיעורי המדעים אצלך בבית הספר. האם המורה מצליח לעניין אותך? האם את מרגישה שאת מבינה את החומר?
תבתחילת כל נושא, המורה שלנו מעבירה פעילות קטנטנה או שאלון שקשור איכשהו לנושא. זה משהו נחמד להכרות, למשל: "מה אומרת לכם המילה... ומה המשותף בין כל המילים...". אחרי כן, היא מסבירה את החומר במילים. ההסבר בדרך כלל מלווה בציור שהיא מציירת, סרטון, דגם או ניסוי. אז כותבים במחברת ומסכמים את החומר. המורה שלנו מצליחה לעניין את כולם לדעתי ודואגת שאף אחד לא נשאר מאחור. כולם מבינים את החומר, ולדעתי גם אלו שאינם נמשכים למדעים, פעילים בשיעור.
לדעתי הדרך הזו של העברת שיעורים בנוסף לדרך שטיילר מציע, היא הדרך הטובה ביותר להוציא את הסקרנות הטבועה בכל אחד מאיתנו. לדעתי המדעים הוא תחום רחב מאוד שכל אחד יכול למצוא משהו להתעניין בו. לדעתי בנוסף ללימודי המדעים בחטיבה שהם בעצם יוצרים בסיס ללימודים הבאים, צריך לבנות שיעור של פתיחת אופקים וחשיפה של כל סוגי המדעים וכל התת-נושאים שמצויים בו, כך כל אחד יוכל לדעת באמת במה הוא מתעניין, ולא לוותר על המדעים רק בגלל ההיכרות שלו עם נושאים שמלמדים ביסודי ובחטיבה שהם מצומצמים למדי.

ש: האם את יכולה לחשוב על נושאים אחרים שאת לומדת בכתה שאינם מובנים לך והיית רוצה הסבר עבורם?
תלי ספציפית אין, אך אני יודעת שבלימודי מתמטיקה ואנגלית יש המון תלמידים (יותר מחצי) שיש להם מורים פרטיים שעוזרים להם אחר הצהריים להבין את החומר שנלמד בכיתה, ואני חושבת שזה לא צריך להיות ככה. בית-ספר לדעתי צריך ללמד את תלמידיו עד הסוף, עד שכל תלמיד ותלמיד מבין (גם אם בשעות פרטניות עם המורה), ולא להסתמך על עזרה חיצונית.


אני חושב שהמסר מדברי הנערה ברור, לא? הלוואי ומנהלי בתי-הספר והאחראים על השכר במשרד החינוך יעשו את החישובים המתאימים כדי להעניק למורים את החופש והזמן הדרוש כדי להשקיע את הזמן בשיפור חומרי הלימוד והסיפורים המלווים אותו. מורים, תנו הקשר לחומר שלכם. הבינו אתם בעצמכם את המקומות בהם הוא רלוונטי, והסבירו את המקרים האלה.

בהצלחה!